MEBLE MEDYCZNE – wymiary
Trochę o wymiarach mebli medycznych.
Podstawową przesłanką jest pytanie: co się znajduje w szufladach i na półkach mebli medycznych?
Pytanie jest istotne z punktu widzenia rozwiązań logistycznych możliwych do zastosowania w szpitalu. Odpowiedź musi być priorytetem z punktu widzenia rosnącej roli dystrybucji wewnątrz szpitalnej i gospodarki lekowej. Zarówno przechowywanie leków (także jednorazówki) w opakowaniach fabrycznych jak i w dawkach na pacjenta jest optymalizowane pod kątem standardów wymiarowych ISO.
Wymiary wewnętrzne.
Oznacza to, że wymiary wewnętrzne są istotniejsze od wymiarów zewnętrznych mebli. Oczywiście w ramach powierzchni, jaka jest do dyspozycji. Podejście takie odbiega od dotychczasowego sposobu postępowania. Dzisiaj dominuje w dalszym ciągu podejście oparte na wymiarach zewnętrznych mebli medycznych. Jest to zasadniczo błędne rozumowanie. Wynikające z zasad wizualnego komponowania przestrzeni. Nieuwzględniające funkcji i roli każdego elementu składowego (mebla, wózka, szafy) większej całości. Czyli nie projektujemy przestrzeni tylko definiujemy wszystkie działania występujące na określonym obszarze. Przy tym najważniejsze są zasoby niezbędne w realizacji tych zdefiniowanych działań. Najważniejsze jest „sensownie” zagospodarowywać wnętrze szafy. W rozwiązaniach Systemów Logistyki Szpitalnej stosuje się tak zwany wymiar „kosza” ISO – 400 x 600 mm. Wtedy wnętrze szafy (wózka) ma odpowiednio wymiary powiększone o niezbędne okucia. Potem dobiera się standard wykonania mebli (materiały) umożliwiający używanie ich w odpowiedniej strefie czystości (Plan Higieny). Jest to najogólniej mówiąc niezbędne przy dekontaminacji. Jeśli klient (szpital lub inna jednostka) akceptuje niższy standard przynależny do niższej strefy czystości, niż wynika to z przeprowadzonej analizy ryzyka, to stosujemy materiały spełniające wymagania danej strefy.
Co gdzie?
Na przykład w pokojach biurowych szpitala płytę wiórową o grubości 18 lub 19 mm (w zależności od rynku). Jeśli natomiast mamy do czynienia z dezynfekcją a nawet sterylizacją to użyte materiały powinny to umożliwiać. W wielu krajach stosuje się w takim przypadku albo płytę kompaktową HPL albo wodoodporną płytę wiórową (gęstą lub MDF) lub inny nienasiąkliwy i wodoodporny materiał. Dopiero wtedy otrzymujemy wymiary zewnętrzne mebla. Dlaczego właśnie tak? Odpowiedź jest prosta. Wszyscy producenci starają się optymalizować opakowania do wymogów logistycznych, wynikających z normy ISO. Takie rozwiązanie pozwala na zmniejszenie zapasów, uproszczenie zamawiania i transportu a co za tym idzie duże oszczędności. Wprowadza też „porządek” w dostępnych zasobach. Wreszcie skraca czasy uzupełniania niezbędnych zapasów. Dlatego warto myśleć kategoriami najbliższej przyszłości, bo czy to się komuś podoba czy nie, nie ma odwrotu od podejścia procesowego i zarządzania dostępnymi zasobami. O pułapkach w meblach medycznych następnym razem.